Tuesday, January 29, 2019

Bagaimana Mengurus Maklumat

Infografik merupakan satu elemen multimedia yang amat penting dalam memberi penekanan suatu proses penyampaian maklumat terutamanya di dalam proses pembelajaran.

Penggunaannya juga dikatakan dapat menyampaikan maklumat dengan lebih pantas dan tepat kerana teknik. penyampaiannya berbentuk imej, paparan visual yang tidak bergerak seperti gambar, lukisan lakaran, ilustrasi dan sebagainya.

Selain itu,maklumat yang disampaikan lebih berkesan kerana segala bentuk mesej yang diterima oleh pelajar adalah melalui penglihatan yang mempunyai daya ketahanan dan daya ingatan yang lebih tinggi sekiranya direka bentuk dengan tepat.

Walau bagaimanapun,penggunaan grafik statik atau animasi menjadikan konsep dan idea yang ingin disampaikan lebih mudah difahami dan diingati oleh pelajar.

Seterusnya,maklumat yang disampaikan lebih berkesan kerana segala bentuk mesej yang diterima oleh pelajar adalah melalui penglihatan yang mempunyai daya ketahanan dan daya ingatan yang lebih tinggi sekiranya direka bentuk dengan tepat.

No comments:

Post a Comment